۱۳۸۶ شهریور ۲۲, پنجشنبه

کارت ملی ، امضای ملی

رفته بودیم با خواهرم که براش کارت ملی بگیریم . اگر چه برای خواهرم که سالها دور از ایران و درگیری با این نوع مسائل بود کار لذتبخشی نبود ولی برای من که همه جا دنبال امضاء جمع کردنم روز پربرکتی بود . ما بودیم و یه اداره پست مرکزی با خیل خانمهایی که مشتاق امضاء بودند . البته بگذریم از یه عده ای که حتی از وجود خودشان در این دنیا نیز بی خبرند . دختر 17ساله ای بود که بیانیه را خواند وکمی هم براش از قوانین گفتم . اومشتاقانه امضاء کرد و بعد که مادرش به ما ملحق شد به او گفت که او هم باید بیانیه را امضاء کند . من گفتم که مادرش باید اول بیانیه را خوانده و سپس امضاء کند . دخترهم در جواب مادر که پرسیده بود چه چیزی در این بیانیه هست که اینطور او را مشتاق به امضاء کردن آن کرده، جواب داد ، چرا بعدا من باید از مال پدرم فقط نصف برادرام ارث ببرم ؟ می گفت اگه یه میلیون نفر اینو امضاء کنند تا اون موقع قانون عوض میشه . براش توضیح دادم که ما با این یک میلیون امضاء که به مجلس می فرستیم خواهان تغییر این قوانین تبعیض آمیز هستیم و امیدواریم که هر چه زودتر به نتیجه برسد. به هر حال این دختر نوجوان از اینکه تونسته بود این خواسته خودشو با امضایی که کرده بود اعلام کنه بسیار خشنود و راضی بود و می خواست به جای دوستای دیگش هم امضاء کنه که گفتم امکانش نیست . فقط متاسف شدم که بیانیه اضافی همراه نداشتم که بهش بدم . هر چند خواهرم سالهاست که دور از ایران است اما اونروز خیلی خوب تونست در باره این بیانیه ها با مردم صحبت کنه و اونا رو تشویق به امضاء کردن بکنه . حتی خانم جوانی داشت برایش با آب و تاب از ناملایمات زندگی و ناسازگاریهای همسرش درد دل می کرد. دیگه کم کم نوبت ما می شد که مدارکمان را ارائه بدهیم برای گرفتن کارت ملی ! و منهم کم کم ورقه های بیانیه ام رو به اتمام می رفت و در ضمن باید کمی هم محتاط عمل می کردم .

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام... من هم خيلي دوست دارم امضا بزنم و موافقتم رو اعلام كنم.
لطفا يه جاي خالي براي من تا وقتي كه ببينمتون كنار بذارين

الناز

امرداد بانو گفت...

الناز جون مطمئن باش جای خالی برای یک میلیون نفر خالی هست و تو حتما یکی از اون یک میلیون نفر خواهی بود . حتما در اولین فرصت که من بسیار مشتاقانه دنبال این فرصت هستم .

ناشناس گفت...

سلام دوست من
من یک مرد هستم البته حقوق زن برایم همانقدر مهم است که حقوق مرد
اما به نظر حقیر انصاف و عدالت این نیست که همه یک چیز و به یک اندازه داشته باشند. مثلا عدالت این نیست که مرد ها هم حق نفقه داشته باشند. بلکه عدالت این هست که هر کس را نسبت به توانایی ها و خصوصیات خاصش بسنجیم و بعد به او چیزی که برایش خوب است به او داد .
در مورد ارث هم همینه البته نیاز به بحث طولانی داره که نمی تونم همه رو اینجا بنویسم
امیدوارم از من دلخور نشید و اگر هم اشتباه می کنم با بزرگی منو ببخشید
امیدوارم که در تمام مراحل زندگیتون موفق باشید.

ناشناس گفت...

آقای یک مرد نظرشان درباره عدالت درست است.اتفاقا مساله اینجاست که به همین دلیل! ما باید قانون‌های حمایت کننده بیشتری برای زنان داشته باشیم .درحالیکه درست برعکس است: قانون ما از قوی‌تر حمایت می‌کند
!
البته بعضی‌خانم‌ها با لغت "قوی‌تر"مشکل دارند.اما من فکر می‌کنم زنان و کودکان دقیقا به همین دلیل که آسیب‌پذیرترند ضعیف‌تر محسوب می‌شوند و هرچقدر یک جامعه متمدن‌تر است تساوی را بیشتر از طریق حمایت کردن از ضعیف‌تر رعایت می‌کند
مثلا درباره قدرت فیزیکی در عهد حجر هرکس زورش زیادتر بود حقش بیشتر بود.اما الان یک مرد کاملا ضعیف و لاغر و حتی فرسوده درصورت داشتن امتیازات ذهنی برتر قدرتمندتر محسوب می‌شود.یعنی این رعایت حقوق از طریق قانون(و نه زور)درباره مردان هم در جامعه متمدن رعایت می‌شود وگرنه هرکس قوی‌تر بود باید حق دیگری را می‌گرفت.پس قانونی وجود دارد که از فرد با فیزیک ضعیف تر حمایت می‌کند
مساله زن و مرد هم همین است
اگر بپذیریم که قانون باید به نسبت توانایی‌های هرکس وضع شود پس به نسبت تغییر توانایی‌های افراد در مدت زمان قانون هم باید عوض شود
یعنی زن امروزی توانایی‌هایش مشابه زن هزارسال قبل است؟
پس اگر رعیات عدالت رعایت تناسب بین قانون و توانایی فرد باشد پس با تغییر یک طرف معادله طرف دیگر هم تغییر می‌کند
بنابراین بدیهی است که اگر تغییر نکرد معادله به هم می‌خورد
بجز این
مساله این هم هست که کی تشخیص می‌دهد که چی برای کی بهتر است

ببخشید من دخالت کردم!
:)
گزارشتان عالی بود خانم

امرداد بانو گفت...

خانم نقطه الف ، از اظهار نظرتان ممنونم و اتفاقا دخالت خیلی به جایی هم بود .
و اما شما آقای یک مرد ، بنده هم دقیقا با نظر شما موافقم ، چرا که زنان مادر جامعه به اندازه تواناییهایشان حمایت نمی شوند . بنابراین خیلی طبیعی هست که آنان ادعای حق و حقوق برابر با مردان را داشته باشند چرا که استحقاق بیشتر از اینها را دارند .
این خیلی انتظار دور از ذهنی در جامعه متمدن نیست .
پایدار باشید

ناشناس گفت...

جالبه كه مرد مسلمان ايراني يك سري امتيازاتي داره كه دو دستي چسبيده و حاضر نيست زن ها و بچه ها و اقليت هاي مذهبي رو ببينه كه دارند به خاطر اين قوانين چي مي كشند. اونهايي كه پاشون به دادگاه ها افتاده واقعا در عذابند

الناز

ناشناس گفت...

سلامممممممم من هم هم تا حالا غير از امضاي خودم براتون دو تا امضا جمع كردم!!!!!!!!! موفق باشيد تا ازادي و صلح پايدار

امرداد بانو گفت...

یکی دیگه، مرسی ولی سعی کن که امضاهای بیشتری جمع کنی
پایدار باشی

ناشناس گفت...

Man ham delam mikhad ke tou mahale karam emza jam konam. lotfan mara rahnamie kon ke chetor mitunam in karo bokonam.

merci...

ناشناس گفت...

Man ham delam mikhad ke tou mahale karam emza jam konam. lotfan mara rahnamie kon ke chetor mitunam in karo bokonam.

merci...

امرداد بانو گفت...

دوست خوبم فاطی جان حتما اینکار را خواهم کرد وبسیار خوشحالم از این اقدام خوب تو .
پایدار باشی